HOIDOT > LYMFATERAPIA

LYMFATERAPIA

Erikoistuin lymfaterapeutiksi 1998 Suomen Lymfahoito ry:n koulutuksessa. Lisäksi olen osallistunut säännöllisesti täydennyskoulutuksiin.

Lymfaterapia on fysioterapian erikoisala, jossa hoidetaan eri syistä syntyneitä turvotuksia ja niiden seurauksia. Tämän lisäksi hoidetaan vaivoja tai sairauksia, joiden yhtenä oireena on turvotus. Turvotus aiheuttaa myös kipua, joten lymfaterapia on kipua lievittävä.

Manuaalinen lymfaterapia elvyttää imusuoniston toimintaa ja edistää imunesteen virtausta. Otteet ovat kevyitä ja rytmisiä, jolloin ne tukevat imusuoniston omaa supistustoimintaa.

Lymfaterapiaan kuuluu tarvittaessa kompressioterapia (sidokset, tukisukat tai -hihat, muut tukituotteet), liikehoito ja ihonhoito. (LYKO= lymfahoidon kokonaisuus)

Käytössäni on myös PhysioThouch®-laite. PhysioTouch® on patentoitu, Suomessa kehitetty alipaineeseen perustuva fysioterapeuttinen hoitomenetelmä. Laitteella saadaan nopeasti apua mm. urheiluvammojen, tapaturminen ja vammojen hoidossa. Hoitomenetelmä on miellyttävä ja hoito voidaan aloittaa jo akuutissa vaiheessa. Turvotus ja kipu vähenevät ja liikelaajuus normalisoituu.

Hoidon vaikutukset:

• vähentää turvotusta
  • lievittää kipua
  • pehmentää arpikudosta
  • lisää nivelten liikkuvuutta
  • parantaa aineenvaihduntaa
  • parantaa fascian toimintaa
  • parantaa immunologista vastustuskykyä
  • aktivoi lymfajärjestelmää

Lymfaterapialla hoidetaan:

• imusolmukkeiden poistosta johtuva turvotus
  • syöpäleikkauksesta tai sädehoidosta johtuva turvotus
  • murtumien, nyrjähdysten, lihasrevähtymien, palovammojen ja verenpurkaumien aiheuttama turvotus
  • leikkausten jälkeiset turvotukset esim.tekonivelleikkaus
  • laskimo- ja valtimoperäiset tai sokeritaudin aiheuttamat säärihaavat
  • raskausajan ja synnytyksen jälkeinen turvotus
  • reuman, fibromyalgian, nivelkulumien tai ruusun aiheuttamia oireita
  • CRPS:n sekä hermokudoksen ja sidekudosrakenteiden ärsytystiloja
  • ranteen kiputilat mm. canalis carpi, bursiitti
  • lipödeeman eri muodot
  • ennen silmäluomenleikkausta tehtävä lymfaterapia vähentää leikkauksesta johtuvaa turvotusta ja mustelmien syntymistä kasvoissa ja nopeuttaa paranemista
  • arpia
  • stressiä, unettomuutta

Lymfaterapiaa ei anneta, kun kyseessä on syvä laskimotukos, infektio tai pahanlaatuinen kasvain, jonka hoito on kesken.

Kela korvaa lääkärin lähetteellä annettavan lymfaterapian, kun lymfajärjestelmän vaurioitumisesta johtuvan lymfaödeeman on aiheuttanut:

• rintasyöpäleikkaus tai muu laaja kirurginen toimenpide
  • laajan kirurgisen toimenpiteen tulee ensisijaisesti kohdistua vartalon, kainalon tai nivustaipeen alueelle.
  • sädehoito nivustaipeeseen, lantioon tai kainaloon
  • krooninen infektio (lähinnä erisypelas)
  • synnynnäinen imusuoniston kehityshäiriö, myös myöhemmällä iällä ilmenevä