HOIDOT > AKUPUNKTIO

Akupunktio

Minulla on Valviran laillistama akupunktuurikoulutus (v. 2002)

Akupunktio on ollut merkittävä osa kiinalaista lääketiedettä jo vuosituhansia, mutta länsimaisessa lääketieteessä se on vakiinnuttanut asemansa lähinnä kivun hoidoissa vasta lähivuosina. Suomen Lääkintöhallitus määritti akupunktuurin 1.10.1975 fysikaalisen hoidon piiriin kuuluvaksi lääketieteelliseksi hoitomuodoksi. Sen on tutkimuksissa todettu vaikuttavan mm. neurohormonien ja elimistön omien reflektoristen mekanismien kautta.

Akupunktio poistaa kipua sekä paikallisesti että yleisesti, nostaa kipukynnystä ja rentouttaa. Akupunktion vaikutus perustuu siihen, että akupunktiopisteitä ärsytetään neulalla, mikä käynnistää keskushermoston kautta endorfiineihin perustuvan kehon oman kivunlievitys mekanismin. Neulottamisessa käytetään myös ns. triggeripisteitä eli kipualueella sijaitsevia kipupisteitä. Akupunktiota käytetään tuki- ja liikuntaelinsairauksiien ja –kipujen hoitoon. Neuloina käytetään steriilejä kertakäyttöneuloja.

Hoidettavia diagnooseja on esim. jännitysniska, niskahartiaseudun kivut, iskias, noidannuoli, päänsärky, nivelkivut esim: polvi, lonkka, olkapää, tenniskyynärpää, tulehdukselliset kiputilat sekä unettomuus.

Akupunktiota voidaan antaa itsenäisenä hoitomuotona tai osana fysioterapiaa.

Akupunktioon ei tarvita lääkärin lähetettä.

Hoitoaika 30- 45 min.